اخبار

یکصد و شصت و دومین جلسه‌ی کمیسیون انرژی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد

یکصد و شصت و دومین جلسه‌ی کمیسیون انرژی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد
یکصد و شصت و دومین جلسه‌ی کمیسیون انرژی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری برگزار و دو گزارش با عناوین "تدوین بسته سیاستی توسعه فناوری هیدروژن در ایران" و " اقدامات انجام شده در سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) در خصوص موضوع هیدروژن" ارائه شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف یکصد و شصت و دومین جلسه‌ی کمیسیون انرژی برگزار شد. در جلسه قبلی کمیسیون موضوع " اقتصاد هیدروژنی در دنیا و کشورهای منطقه" مطرح شده و مقرر شده بود سایر اقدامات انجام شده در این خصوص در جلسه بعدی کمیسیون ارائه شود. در این جلسه دو گزارش با عناوین "بسته سیاستی توسعه فناوری هیدروژن در ایران" و "اقدامات انجام شده در سازمان انرژی­های تجدیدپذیر و بهره‌­وری انرژی برق (ساتبا) در خصوص موضوع هیدروژن" توسط نمایندگان مرکز همکاری­های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و  ساتبا ارائه شد.

خانم دکتر برارزاده از  مرکز همکاری­های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری گزارشی تحت عنوان "بسته سیاستی توسعه فناوری های زنجیره هیدروژن در کشور جمهوری اسلامی ایران" ارائه نمودند که شامل محورهای زیر می­باشد:

1-      بررسی پتانسیل­های کشور جمهوری اسلامی ایران در خصوص توسعه زنجیره هیدروژن

2-      وضعیت فعلی فناوری هیدروژن در ایران: تولید و مصرف هیدروژن در کشور

3-      راهکارهای پیاده‌سازی زنجیره هیدروژن در ایران

4-      توسعه نقشه منابع و مصارف هیدروژن

5-      تولید سوخت‌های سنتزی در ایران: چشم‌اندازی جامع


در دستور دوم خانم دکتر حسینی، مدیر کل دفتر زیست توده شرکت ساتبا و آقای دکتر حسین­پور گزارشی تحت عنوان "تدوین سند راهبرد ملی توسعه زنجیره ارزش هیدروژن پاک در کشور" ارائه نمودند. بر اساس این گزارش برخی از اقدامات انجام شده در حوزه هیدروژن در وزارت نیرو به قرار زیر است:

·      تدوین سند راهبرد ملی توسعه زنجیره ارزش هیدروژن پاک در کشور

·      مدل­سازی چشم انداز سند راهبردی ملی توسعه زنجیره ارزش هیدروژن پاک در کشور

·      تحلیل فنی و اقتصادی فناوری تجاری تولید، ذخیره سازی و تبدیل به برق سبز با دید عملیاتی

بعد از ارائه گزارش­ها و نقطه نظرات اعضا، دکتر زیدی­‌فرد، رئیس کمیسیون و معاون امور مهندسی و پژوهش و فناوری وزیر نفت، بیان داشتند که با توجه به اینکه متولی اصلی کشور در حوزه هیدروژن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می­باشد بهتر است کمیسیون انرژی طی انجام کار کارشناسی بر اساس گزارشات ارائه شده، بسته پیشنهادی خود را تهیه و اقدام به برگزاری جلسه مشترک با نمایندگان معاونت علمی و فناوری نماید، زیرا ارئه پیشنهادات و بررسی موضوع در هیات دولت از طرف معاونت علمی و فناوری که متولی این حوزه است وجهه بهتری دارد.


۳ مهر ۱۴۰۳ ۱۲:۴۷
تعداد بازدید : ۱۴۸