اخبار

بیست و پنجمین نشست دبیران کمیسیون های تخصصی شورای عالی عتف برگزار شد.

بیست و پنجمین نشست دبیران کمیسیون های تخصصی شورای عالی عتف برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، بیست و پنجمین نشست دبیران کمیسیون­های تخصصی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با حضور دکتر صالحی دبیر کل شورای عالی عتف و دبیران کمیسیون­های تخصصی شورا برگزار شد.

در ابتدای جلسه دبیرکل شورا راه‌­اندازی صندوق شورای عالی عتف و ساماندهی پژوهشگران مستقل کشور را از مهمترین اقدامات دبیرخانه شورا در سال­ گذشته دانستند که اولی برای حمایت از اکوسیستم علم و فناوری کشور ضروری بود و دومی ظرفیت و پتانسیلی بسیار ارزشمندی است که همه دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی و بخش خصوصی می توانند در راستای حل نیازها و مسائل پژوهشی خود از آن بهرمند شوند.

در دستور اول رییس ستاد پژوهشگران مستقل ساختار کلی و اهم مواد آیین­‌نامه پژوهشگران مستقل و دستورالعمل نحوه امتیازدهی و اعطای گواهی پژوهشگران مستقل کشور را تشریح نمودند. دکتر حسین ظفری افزودند: کمیسیون­های تخصصی شورا یا کارگروه‌­های ذیل آنها می­توانند در بررسی و امتیازدهی پرونده‌­های متقاضیان پژوهشگری مستقل براساس دستورالعمل مصوب به هیئت مرکزی بررسی صلاحیت کمک کنند لذا لازم است طی جلساتی این دستورالعمل و نحوه امتیازدهی برای اعضای محترم تشریح گردد. ایشان همچنین به سامانه جذب پژوهشگران مستقل و رفع اشکالات و اتصال آن از طریق درگاه یکپارچه دولت الکترونیک اشاره و گزارش تحلیلی از سامانه ارائه نمودند.

در ادامه جلسه دکتر بهشتی گزارشی از آخرین وضعیت تاسیس و فعالیت صندوق شورای عالی عتف ارائه کردند. سرپرست صندوق شورای عالی عتف در این گزارش به معرفی صندوق، اهداف، وظایف و ماموریت­ها، ارکان صندوق شامل هیات امنا، رییس صندوق، شورای هماهنگی و اعضای آن، رئوس کارهای انجام شده و رئوس کارهای در دست اقدام اشاره کردند.

بر اساس ماده 11 اساسنامه مصوب صندوق، شورای هماهنگی صندوق با حضور دبیر کل شورا، رئیس صندوق و رؤسای کمیسیون­‌های تخصصی شورا تشکیل می‌­شود، دبیران کمیسیون‌های تخصصی می­توانند با معرفی رؤسای کمیسیون­ها، به جای آنها در جلسات شورای هماهنگی شرکت نمایند. این شورا وظایف مهمی دارد که لازم است برای اعضا تشریح شود که این وظایف عبارتند از:

1- تصویب طرح­‌های اجرایی بلندمدت سرمایه‌­گذاری کلان در حوزه­‌های آموزش، پژوهش و فناوری مصوب شورا و تعیین نحوه و میزان تأمین مالی آنها و نظارت بر حسن اجرای آن‌ها

2- تصویب طرح­‌ها و پروژه‌های پیشنهادی کارگروه‌های تخصصی و تعیین میزان حمایت مالی از آنها در راستای مأموریت‌های صندوق و سیاست­‌های مصوب شورا و هیأت امناء

3- نظارت بر عملکرد کارگروه‌­های تخصصی

4- تعیین میزان حمایت مالی از مؤسسات برای تأمین هزینه‌های مربوط به جذب و آموزش دانشجویان داخل و خارج از کشور در راستای سیاست­‌های مصوب شورا و هیأت امناء

5- تعیین میزان حمایت مالی از همکاری‌های مؤسسات از جمله تبادل استاد و دانشجو و اجرای طرح‌­های پژوهشی مشترک داخلی و خارجی و توسعه مرجعیت علمی و فناوری در راستای سیاست‌­های مصوب هیأت امناء

لازم به ذکر است کمیسیون‌های تخصصی شورا به عنوان کارگروه‌­های تخصصی فعالیت خواهند کرد. در پایان نیز اعضای حاضر نظرات خود را در خصوص گزارشات ارائه شده در جلسه بیان و به بحث و بررسی پرداختند.


۷ مهر ۱۴۰۳ ۱۰:۰۳
تعداد بازدید : ۱۳۵