اخبار

یکصد و شصت و سومین جلسه‌ی کمیسیون انرژی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد

یکصد و شصت و سومین جلسه‌ی کمیسیون انرژی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد
یکصد و شصت و سومین جلسه‌ی کمیسیون انرژی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری برگزار و گزارش "اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جهت تنظیم سند و نقشه راه اقتصاد هیدروژن کشوردر خصوص موضوع هیدروژن" ارائه شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف یکصد و شصت و سومین جلسه‌ی کمیسیون انرژی برگزار شد. در دو جلسه قبلی کمیسیون موضوعات "اقتصاد هیدروژنی در دنیا و کشورهای منطقه"، "بسته سیاستی توسعه فناوری هیدروژن در ایران" و "اقدامات انجام شده در سازمان انرژی­‌های تجدیدپذیر و بهره­‌وری انرژی برق (ساتبا) در خصوص موضوع هیدروژن" ارائه و مقرر گردید: با توجه به اینکه متولی اصلی کشور در حوزه هیدروژن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می­باشد نماینده معاونت علمی و فناوری گزارشی از اقدامات انجام شده در جهت تنظیم سند هیدروژن کشور را در جلسه کمیسیون انرژی ارائه دهند.

خانم شهمیرزادی و آقای دکتر زمانی، مدیر اجرایی تدوین سند، گزارش "اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جهت تنظیم سند و نقشه راه اقتصاد هیدروژن کشور" را ارائه نمودند. طبق توضیحات ارائه شده توسط خانم شهمیرزادی مسئولیت راهبری انجام مطالعات و تهیه نقشه راه و سند ملی هیدروژن کشور طی ابلاغ رئیس جمهور شهید شماره 111052 مورخ 26/06/1402 به معاونت علمی،‌ فناوری و اقتصاد دانش بنیان واگذار شده است. معاونت نیز در این خصوص اقدامات زیر را انجام داده است:

1-      هماهنگی، نامه­نگاری و پیگیری از وزارتخانه­‌ها به­منظور معرفی نماینده جهت حضور در جلسات کمیته راهبری تدوین سند و نقشه راه ملی هیدروژن

2-      انتخاب مجری ذی­صلاح جهت انجام مطالعات در حوزه فناوری هیدروژن

3-      برگزاری جلسات کمیته راهبری تدوین سند و نقشه راه ملی هیدروژن به طور مستمر (هر دو هفته یکبار)

4-      تشکیل جلسات کارگروه درون دستگاهی جهت تجمیع توانمندی­ها، قابلیت­ها و تجارب موجود در وزارتخانه­‌های مختلف، یکپارچه­‌سازی و جمع­‌بندی نظرات

5-      برگزاری نشست های فنی- تخصصی در حوزه فناوری هیدروژن به منظور بهره‌­مندی مجری طرح از تجربیات متخصصان در این حوزه

طبق اظهارات ایشان دستگاه­های حقوقی عضو کمیته راهبری تدوین سند وزارتخانه‌­های نفت، نیرو،‌ صمت،‌ دفاع، علوم و سازمان برنامه و بودجه، سازمان حفاظت محیط زیست، مرکز همکاری­های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و پژوهشکده موسسه مطالعات راهبردی موسسه مطالعات بین­‌المللی انرژی هستند.

در ادامه، دکتر زمانی مدیر اجرایی پروژه فوق در کشور ضمن ارائه متدولوژی، فرآیند اجرایی و ساختار اجرایی پروژه، وظایف مشخص شده برای هر وزارتخانه و توجیه‌پذیری توسعه هیدروژن و چشم‌انداز آینده کشور در استفاده از هیدروژن را ارائه دادند.


۲۹ مهر ۱۴۰۳ ۱۰:۴۵
تعداد بازدید : ۷۶