نهمین جلسهی کمیسیون آموزش شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری شد. در این جلسه گزارشی با عنوان "مسائل و چالشهای اساسی وزارت آموزش و پرورش" ارائه و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابط
عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، نهمین جلسهی کمیسیون تخصصی
آموزش برگزار و دکتر علی محبی، گزارشی تحت عنوان" مسائل و چالشهای اساسی
وزارت آموزش و پرورش" ارائه نمودند.
دبیر کمیسیون
تخصصی مسائل و چالشهای اصلی نظام آموزش عمومی به شرح زیر برشمردند:
الف- محیط درونی(ضعف های اساسی):
1-
عدم نهادینه شدن تفکر و پژوهش در تصمیمگیریها
2-
تمرکزگرایی بیش ازحد
3-
ضعف سامانههای اطلاعاتی و دادههای علمی و سازمانی
4-
حکمرانی و مدیریت غیر راهبردی
5-
ناکارآمدی نظامهای
مرتبط با سرمایه انسانی
6-
فرآیندهها و نظامهای انگیزشی ناکارآمد
7-
فقدان برنامههای راهبردی
8-
ضعف نظام شایسته سالاری
9-
ضعف محتوا و برنامههای درسی
ب- محیط بیرونی( تهدیدها):
1-
هم راستا نبودن نحوه پذیرش دانشجو برای دانشگاهها و تعارض با اهداف آموزش
عمومی و علایق خانواده
2-
سهم نامناسب از بودجه عمومی
3-
نگاه ابزاری به آموزش و پرورش
4-
فشار و جو روانی رسانهای
5-
آسیبهای ناشی از فضای مجازی
6-
فقر یادگیری از مواقع بحران( بیماری، جنگ و.....)
7-
محدودیت ناشی از برخی قوانین
8-
کسر بودجه واعتبارات
9-
ناکافی بودن زیر ساختهای فناوری
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در ادامه
اقدامات انجام شده در خصوص برخی از موارد فوق الذکر را شرح دادند. در انتها در
خصوص موارد اشاره شده بحث و تبادل نظر شد.